Pokolenie dzisiejszych rodziców i dziadków nie potrzebowało zajęć motorycznych, dzięki spontanicznej aktywności jaką wykonywali
w wolnym czasie.
Mowa tu o takiej aktywności jak wspomniana w naszym poprzednim artykule (czytaj tutaj) gra w klasy czy zabawa na trzepaku. Tego typu ruch na świeżym powietrzu kompensował siedzenie w ławce szkolnej. Większość obecnej młodzieży szkolnej przejawia potężne problemy ruchowo-koordynacyjne spowodowane wymuszoną pozycją siedzącą przez większość dnia i zbyt krótkim czasem spędzonym w ruchu!
Ze szkolnej ławki przed sprzęt multimedialny w domowym zaciszu ...
I naprawdę nie ma nic złego z korzystania z tych wszystkich wspaniałych osiągnięć technologicznych. Jest jednak jeden warunek – prawidłowe rozplanowanie dnia. Mając świadomość ile czasu dziecko „odsiaduje swoje” w szkolnej ławce możemy z powodzeniem zaplanować codzienną aktywność oraz w nagrodę wygospodarować czas na multimedialną przyjemność. Oczywiście wprowadzenie tego idealnego planu w życie będzie wymagało od rodziców dużego zaangażowania. W poniższym artykule podpowiemy od czego zacząć i na co zwrócić uwagę już na samym początku.
"No dobrze, wchodzę w to! Od czego zacząć?"
Na samym początku, warto mieć świadomość, że najczęstszym zestawem schorzeń jaki dotyka nasze dzieci to: nadwaga, skolioza, asymetryczne ustawienie miednicy, koślawe kolana oraz płaskostopie. Same określenia brzmią nieprzyjemnie a dodatkowo ich reperkusje takie jak dyskopatia lub utykanie w każdym kroku bardzo szybko sprawią dodatkowe problemy.
W pierwszej kolejności wykonajcie swoim pociechom kilka testów, które unaocznią problem z postawą u dziecka:
1. Siadanie oraz wstawanie z niskiego stołka
Obserwacja sposobu w jaki dziecko siada, może zwrócić uwagę rodzica na ewentualne problemy takie jak: przykurczone lub osłabione grupy mięśniowe oraz zanikanie prawidłowych wzorców ruchowych. Są to czynniki bardzo niebezpieczne i świadczące o wzrastającym ryzyku stałych deformacji stawów kręgosłupa, biodrowych, kolanowych oraz skokowych.
Na poniższych schematach możemy zobaczyć prawidłowy oraz nieprawidłowy sposób siadania/zejścia do przysiadu. Na drugim obrazku zaznaczone są elementy będące niepokojącymi symptomami u dziecka.
2. Podnoszenie przedmiotu z podłogi
Zaaranżujcie sytuację, w której Twoje dziecko będzie musiało podnieć z podłogi dowolny, lekki przedmiot. Podniesie przedmiotu z podłogi jest podobnym do poprzedniego zadania wzorcem. W obu występują podobne błędy i świadczą o zbliżonych do siebie dysfunkcjach, przy czym podczas ruchu idącego w kierunku pochylenia tułowia lepiej dostrzeżemy nieprawidłowy sposób pracy stawie biodrowym. Dziecko kompensuje tą dysfunkcję zaokrąglaniem pleców w odcinku lędźwiowym.
3. Pozycja przy biurku
Pozycja podczas siedzenia przy biurku, wskazuje na możliwość pogłębiania się nieprawidłowych nawyków i jest najłatwiejsza do kontroli przez rodzica. Dzieci nieprawidłowo przygotowane ruchowo siadają momentalnie w pozycji widocznej na infografice po prawej stronie. Przy wielu godzinach siedzenia, mięśnie stabilizujące przestaną spełniać swoją funkcję i nawet najsprawniejsze dzieci zmienią ustawienie ciała. Poniższy schemat pokazuje w jaki sposób przetestować prawidłowe wzorce w pierwszych kilkunastu minutach wykonywania tej czynności. Dłuższe siedzenie zawsze prowadzić będzie do negatywnych zmian.
Skalę problemu w profesjonalny sposób oceni fizjoterapeuta, który wskaże czy już na tym etapie należy myśleć o zajęciach ruchowo-rehabilitacyjnych.
"Jakie aktywności dla Twojego dziecka na wczesnym etapie rozwoju?"
Najlepszymi formami aktywności ogólnorozwojowej na wczesnym etapie ontogenezy są te dyscypliny, które pozwalają na spontaniczne i wielopłaszczyznowe ruchy i równocześnie są atrakcyjne dla konkretnego dziecka. Pamiętajmy, że sukces w kształtowaniu sprawności fizycznej dziecka będzie tym realniejszy im bardziej ono samo będzie chciało w zajęciach uczestniczyć. Warto popróbować kilka różnych zajęć zorganizowanych i wybrać te, które wywołują największy entuzjazm u Twojego dziecka. Z doświadczenia podpowiemy, że pod względem ogólnego przygotowania do innych dyscyplin w przyszłości, dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie przygody ze sportem od zajęć judo lub nauki pływania (więcej szczegółów na temat tej aktywności możecie zobaczyć na stronie www.plywanienawoli.pl . Kontakt z trenerem danej dyscypliny pomoże lepiej zrozumieć jej specyfikę i wpływ na rozwój młodego człowieka.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą zajęć MOTORYKI DLA DZIECI oraz treningów PERFEKCYJNY SPORTOWIEC, przeznaczonych dla trenującej młodzieży: www.motorykanawoli.pl